Tilslut dig Samarbejdsløftet
Hvem er med?
Deltag i workshops
Værktøjer & Inspiration
Med Samarbejdsløftet fremmer vi en god samarbejdskultur i byggeriet
Det anslås, at danske virksomheder årligt bruger 18,3 mia. kr. på at løse juridiske konflikter. Det svarer til to tredjedele af prisen på en ny Øresundsbro, hvis den skulle bygges i dag. For den enkelte virksomhed betyder det, at de bruger 8,2 pct. af deres resultat efter skat på at bekrige deres samarbejdspartnere. Og for byggebranchen anslås dette tal at være på hele 14,1 pct, næsten dobbelt så højt.
Juridiske konflikter, der ender i retten eller voldgift, har store omkostninger for både den økonomiske bundlinje, omdømme, byggeprojektets tidsplan, kvalitet og ikke mindst for mindst de mennesker, der arbejder på byggeriet.
Samtidig står byggeriet overfor stigende krav om innovation og grøn omstilling samt nye lovkrav om LCA analyser, rapportering, ny EU lovgivning på bæredygtighedsområdet, nye AB-regler og ikke mindst en verdensomspændende klima- og forsyningskrise. Store forandringer, der kræver nye og bedre samarbejdsformer på tværs af værdikæden, og at færre ressourcer bliver brugt på at løse konflikter i retten.
En samlet bevægelse
Derfor er Byggeriets Samfundsansvar i samarbejde med CPH Mediation & Negotiation og Bygherreforeningen gået sammen om “Samarbejdsløftet”, der skal skabe opmærksomhed på problemet og give virksomheder og organisationer i byggebranchen et incitament og platform til at handle. Formålet er at skabe en samlet en bevægelse, der ved et øget fokus på konstruktivt samarbejde på tværs af værdikæden, medvirker til at nedbringe omfanget af konflikter i byggeriet.
Fælles for de virksomheder og organisationer der har tilsluttet sig, er et ønsket om at fremme en god samarbejdskultur i byggeriet gennem konkrete handlinger og en øget bevidsthed.
Initiativet er inspireret af 21st Century Pledge, som blev indstiftet af CPR Institute i 2013 og som er skrevet under af mere end 4.000 virksomheder i USA, herunder Microsoft, Pepsi, IBM, Mastercard, Shell, Virgin, og Xerox.
Projektet er støttet af Realdania, Grundejernes Investeringsfond og Dreyers Fond.
Hvad indebærer det at tilslutte sig Samarbejdsløftet?
Du tilslutter dig Samarbejdsløftet på virksomheds/organisationsniveau. Ved tilslutningen forpligtiger du din virksomhed/organisation til at arbejde med konkrete indsatser for at styrke samarbejdet samt at give en opsummering af de indsatser eller tilgange, I har arbejdet med, til en konference i sommeren 2024.
Samarbejdsløftet:
“For at fremme samarbejdet i bygge-, anlægs- og renoveringsprojekter, forpligter vores virksomhed/organisation sig til at forebygge og håndtere uoverensstemmelser og konflikter ved brug af tillids- og interessebaserede samarbejdsformer, dialog og konstruktive forhandlinger. Vi anvender fx partnerskaber, mediation, mægling og lignende samarbejdsfremmende processer i videst muligt omfang med henblik på at etablere, forankre og praktisere bæredygtige processer for konflikthåndtering.”
Tilslutter du din virksomhed/organisation Samarbejdsløftet, får du mulighed for:
- At sende op til tre medarbejdere på en eller flere af Samarbejdsløftets workshops
- At dit logo fremgår på Byggeriets Samfundsansvars hjemmeside sammen med de andre virksomheder og organisationer
- At være med i blogstafet med andre virksomheder/organisationer i Samarbejdsløftet
Tilslut min virksomhed/organisation Samarbejdsløftet
Hvem er med i Samarbejdsløftet?
Deltag i gratis workshops
De virksomheder eller organisationer, der tiltræder Samarbejdsløftet, har mulighed for at sende deres repræsentanter eller selv tage med på en eller flere af projektets workshops. Her samler vi aktører på tværs af værdikæden i et rum, hvor man kan blive klogere på hinanden, på samarbejdet – det gode som det dårlige – belyst fra forskellige vinkler og gennem forskellige metoder. Formålet er at sætte et stærkt aftryk på deltagerne, så de vil gå derfra med et fornyet mindset omkring samarbejde, som de kan sprede videre til sin egen virksomhed, organisation og samarbejdspartnere.
Temaerne vil blive lanceret snarest.
Der vil være ti workshops, som vil blive spredt ud over efteråret 2023 og foråret 2024 på følgende datoer:
- Den 11. oktober
- Den 8. november
- Den 22. november
- Den 13. december
- Den 3. januar
- Den 24. januar
- Den 21. februar
- Den 13. marts
- Den 3. april
- Den 25. april
Der er også mulighed for at dele viden og erfaringer fra egen virksomhed eller organisation i Samarbejdsløftets workshops som oplægsholder eller case. Skriv til projektleder Nadia Sander Strange på nss@fbsa.dk, hvis jeres virksomhed eller organisation kan byde ind med noget.
Værktøjer & Inspiration
Her kan du snart finde viden, værktøjer og inspiration til, hvordan du arbejder med at fremme samarbejdet i din virksomhed. Vi opsamler løbende viden fra projektet samt den eksisterende viden der findes fra forskellige andre initiativer og organisationer.