Den økonomiske og etiske dimension af bæredygtighed omhandler fire elementer:
- Fair konkurrence – Karteldannelse
- Skatteforhold
- Antikorruption
- Menneske- og arbejdstagerrettigheder
Som virksomhed er det vigtigt, at topledelsen giver mandat til at etablere due diligence-processer for de fire ovenstående temaer. En due diligence-proces er et ledelsessystem, der handler om at tage hånd om virksomhedens negative indvirkninger af ens aktiviteter, og indholder seks skridt i processen:
- Integrere samfundsansvar i virksomhedens DNA gennem f. eks. politikker for samfundsansvar
- Identificere og vurdere virksomhedens potentielle og reelle negative indvirkninger på miljø og klima, menneskerettigheder samt de ovenstående temaer,
- Stoppe, forebygge og mindske negative indvirkninger af virksomhedens aktiviteter
- Måle på implementering og resultater
- Kommunikere om processen til virksomhedens interessenter, gennem f. eks. at engagere sig i leverandør/kundedialog og ekstern kommunikation af initiativer
- Give adgang til genoprejsning for de negativt påvirkede aktører når relevant
Due diligence processen