Nyt tilbud til erhvervsskoler: Undervisningsforløb i diversitet og psykisk arbejdsmiljø
Byggeriets Samfundsansvar har i samarbejde med erhvervsskolen NEXT udviklet og gennemført et undervisningsforløb for arbejdsmiljøundervisere og andre faglærere, der kunne have interesse i at undervise i diversitet som en vigtig arbejdsmiljøfaktor. Forløbet er blevet afprøvet af NEXT og møder stor begejstring fra ledelsen og medarbejdere.
Byggeriets Samfundsansvar har siden foråret 2023 arbejdet med et forløb, der skal skabe mere opmærksomhed på vigtigheden af diversitet i byggeriet. Initiativet går under navnet ’Plads til alle i byggeriet”, og stiller skarpt på forudsætningerne for at skabe en mere inkluderende kultur i byggeriet, der giver plads til alle mennesker.
Som en del af initiativet, har Byggeriets Samfundsansvar holdt oplæg for en lang række virksomheder og organisationer i byggeriet, der har ønsket at få mere viden om diversitet. En af dem er erhvervsskolen NEXT. Direktør Lasse Steenland var stødt på Byggeriets Samfundsansvars Samtaleværktøj om diversitet til erhvervsskoler, og ønskede mere viden. Byggeriet Samfundsansvar tilrettelagde i samarbejde med Next et workshopforløb, der gik under titlen ’Inklusion og diversitet som arbejdsmiljøfaktor’, der skulle klæde hans undervisere i bl.a. arbejdsmiljø på til at undervise i diversitet.
Handler om mere end køn
Lasse Steenland fremhæver, at diversitet for ham handler om mere end køn, hvilket han oplever at workshopforløbet med Byggeriets Samfundsansvar taler godt ind i:
”Vi fik ligesom afmystificeret, hvad diversitet er. Det handler ikke om at være krænkelsesparat, men om at skabe en bevidsthed om, hvordan man interagerer med andre. Karin og Christina var gode til at få det ned og blive jordnært og forståeligt. Diversitet handler om ordentlighed, tolerance, og accept” siger han
”De (Karin Parbst og Christina Schultz fra Byggeriets Samfundsansvar, red.) havde virkelig gode tanker og visioner, som var konkrete og anvendelige, og særdeles samfundsrelevante i forhold til det, de kunne hjælpe os med som erhvervsskole. Jeg er blevet en stor fan. De var så ordentlige og respektfulde i forhold til at præsentere dagsordenen, som ikke kun omhandlende mænd og kvinder, men fx også religion og seksualitet. Det her handler også om oplysning. Vi skal oplyse elever om, hvad for en verden de kommer ud til. De har virkelig ramt pulsen og nerven i forhold til den forpligtigelse, det faktisk er at arbejde med diversitet”.
Kritisk refleksion og hjælp til undervisningsforløb
Workshopforløbet bestod af tre workshops af fire timers varighed, hvor der var forskellige øvelser, oplæg og refleksionsrunder. En af de vigtigste formål med workshoppen er at få deltagerne til at reflektere over, hvordan det i virkeligheden står til med diversiteten i deres team og kultur, og hvordan underviserne kan tilrettelægge deres undervisning, så psykisk arbejdsmiljø og diversitet også inddrages. Ud fra de input Byggeriets Samfundsansvar fik fra underviserne, blev der udviklet 5 undervisningsforløb med tilhørende plakater, som Next kan bruge fremover.
”Den største Aha-oplevelse var, hvordan vores undervisere faktisk troede, at de var enormt rummelige og kunne tage hensyn, men undervejs går det op for dem, at sådan var det ikke. Det er superværdifuldt at kunne komme ind og reflektere over egen praksis, og det skabte en god diskussion”, siger Lasse Stenfeldt om forløbet.
Og kritisk refleksion er noget, byggeriet i den grad har brug for, mener Christina Schultz, sekretariatschef i Byggeriets Samfundsansvar:
”Som uddannelsesinstitution kan man være med til at gøre en stor forskel her, så de unge mænd og kvinder, der kommer ud på arbejdsmarkedet, er bedre rustet til at tage dialogen med deres ledelse om fx kulturen og tonen i virksomheden eller konkrete oplevelser. Det er vigtigt at understrege, at virksomhedslederne har et særligt ansvar for at skabe en inkluderende kultur.Men hvis de unge fra start klædes på til at turde sætte spørgsmålstegn ved ”plejer”, kan de i høj grad være med til at sætte strøm til den kulturforandring, der må finde sted i byggeriet, hvis vi gerne vil tiltrække fremtidens arbejdskraft og skabe en attraktiv og inkluderende kultur.”
Nu vil NEXT arbejde på at få diversitet ind i undervisningen på arbejdsmiljøuddannelsen og i andre fag, og til det vil de bl.a. bruge de undervisningsforløb og forskellige værktøjer, som Byggeriets Samfundsansvar har udviklet.
Er du erhvervsskole, og ønsker du et undervisningsforløb i diversitet og arbejdsmiljø?
Byggeriets Samfundsansvar tilbyder erhvervsskoler et undervisningsforløb i diversitet. Forløbet består af 2-3 workshops af 4 timers varighed, og klæder undervisere på til at inddrage diversitet, psykologisk sikkerhed og kultur i undervisningen. Forløbet bliver skræddersyet efter jeres behov og munder ud i færdige undervisningsforløb, som underviserne kan bruge direkte i deres undervisning.
Kontakt Christina Schultz eller Karin Parbst for mere information, eller udfyld formularen her.