Denne henvender sig primært til dig, der er bygherre, rådgivere, entreprenør eller leverandør, og som ønsker at optimere dine samarbejder for at opnå de bedste resultater i dine projekter. Deltag og få indsigt i værdifulde erfaringer og bidrag til debatten om samarbejdsmodeller nu og i fremtiden.
Konferencen giver dig forståelse for, hvorfor du bør investere tid og økonomi i samarbejder, hvad du skal være opmærksom på, forskellige samarbejdsmodeller, og hvordan samarbejder kan udvikle sig fremadrettet.
Konferencen afholdes i samarbejde med Bygherreforeningen og Værdibyg.
Er du medlem af Byggeriets Samfundsansvar, så får du samme medlemspris som medlemmer af Bygherreforeningen, 3.780 kr. ex. moms. Alt du skal gøre er at tilmelde dig via siden her, og huske at skrive rabatkoden FBSA_medlem så fratrækkes din rabat ved faktureringen. Hvis du er medlem af Bygherreforeningen skal du ikke skrive rabatkoden, da du får medlemsrabatten automatisk.
Program
09:00-09:30 Ankomst og morgenmad
09:30-09:45 Velkomst og introduktion
Velkommen til denne konference om ’Det gode samarbejde i byggeri og anlæg’. Vi starter med en kort introduktion til dagens program, hvorefter dagens første oplæg sættes i gang.
Faciliteres af Bygherreforeningen
09:45-10:20 Hvorfor skal bruge tid og økonomi på et godt samarbejde?
Det gode samarbejde opstår sjældent af sig selv. Og at etablere og vedligeholde et samarbejde kan både være tidskrævende og omkostningstungt. Vi skal her høre om, hvordan vi kan skabe en god kultur i vores samarbejder, ligesom vi bliver klogere på, hvad godt samarbejde kan skabe af værdi. Derudover kigger vi på, hvorfor det er essentielt, at bygherre tager ejerskab over sine samarbejder og tænker dem ind fra start af projektet. Og så skal vi høre om, hvordan det gode samarbejde kan se ud i praksis.
Stine Harboe Petersen, PhD, Syddansk Universitet’
10:20-10:55 Opmærksomhedspunkter og værdi i samarbejderne
Hvad skal vi være opmærksomme på i vores samarbejder på bygge- og anlægsprojekter? Og hvad skal der til for at samarbejderne lykkedes? Det kan være udfordrende at få skabt rammerne for det gode samarbejde og vide, hvad der skal til for, at samarbejderne kan skabe værdi i projekterne. Vi skal her høre nærmere om, hvordan gode samarbejdsprocesser kan se ud, ligesom vi får indblik i erfaringer fra en aktør, som bestemt kender vejene til de gode samarbejder.
Anders Jacobi, CEO og partner, Teamvaerk
10:55-11:15 Kaffepause
11:15-11:50
Oplæg annonceres snarest
Molt Wengel
11:50-12:15 Fælles øvelse: Kan vi finde vej til ‘det optimale samarbejde?’
Hvilke erfaringer har vi selv med gode samarbejder? Og hvad kan vi lære af hinanden? Ved bordene snakker vi sammen i 10 minutter og skriver nogle pointer ned til, hvordan det gode samarbejde kan se ud. De pointer, vi har fundet frem til i grupperne, lægger vi sammen i en sti. Alle pointerne vil tilsammen fører til det ’optimalt samarbejde’. Vi samler op på pointerne i fællesskab.
Faciliteres af Christine Skovgaard Madsen, områdechef, Bygherreforeningen
12:15-13:05 Frokost
13:05-13:40 Strategiske partnerskaber
Oplæg og oplægsholder annonceres snarest
13:40-14:15 Den delegerede bygherremodel
Hvilke fordele kan vi opnå ved at benytte den delegerede bygherremodel? Og kan modellen femme bæredygtige løsninger og effektivitet i byggeprojekter? KAB har længe arbejdet med den delegerede bygherremodel, og de har gode erfaringer med samarbejdsformen. Vi skal her høre om KABs arbejde og erfaringer med modellen.
Rasmus Jessing, byggedirektør, KAB
14:15-14:35 Kaffepause
14:35-15:05 Samarbejdsløftet
Der bruges årligt rigtig mange penge på at løse juridiske konflikter i danske virksomheder – og særligt i bygge- og anlægsbranchen er det mange konflikter, som har store konsekvenser for både den økonomiske bundlinje, omdømme, tidsplaner m.m. Men hvad er det for udfordringer, der opstår i samarbejderne? Og hvad kan vi gøre for at mindske dem og deres konsekvensers omfang? Det er nogle af den værdifulde viden, som projektet ‘Samarbejdsløftet’ kigger ind i. Vi bliver her klogere på viden fra projektet, ligesom vi bliver præsenteret for konkrete opmærksomhedspunkter, initiativer og handling, som vi kan bruge til at forbedre vores samarbejder.
Byggeriets Samfundsansvar
15:05-15:20 Fra strategiske partnerskaber til tidlig entreprenørinddragelse – når samarbejdet leder projektet
Oplæg annonceres snarest
Værdibyg
15:20-15:50 Samarbejder fra forskellige perspektiver: Hvad skal vi arbejde hen mod?
Hvad kan forskellige samarbejdsmodeller? Og hvordan fungerer de fra forskellige aktørers perspektiver? Vi afslutter dagens konference med en panelsnak, hvor forskellige aktører giver deres indblik i forskellige samarbejdsmodeller. Vi kigger desuden længere ud i tiden og taler om, hvordan vi forestiller os, at samarbejder kommer til at udvikle sig i fremtiden, og hvilken værdi de kan skabe.
Panel
Jakob Thor Christensen, juridisk chef, Region Hovedstaden
Peder Johansen, direktør for marked, kunder og forretning, Enemærke og Petersen
Flere paneldeltagere annonceres snarest
Faciliteres af Værdibyg
15:50 Afrunding og tak for i dag
Ret til ændringer forbeholdes
Praktisk
Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Tilmeldingsvilkår
Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.
Efter 30 dage* er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.
*Fristen for afmelding på Projektlederuddannelsen og Lederuddannelsen er 45 dage før afholdelse.